Slagerij Cortoos: Hier vind je wat je niet in de supermarkt vindt
Als we er de recentste reviews op nalezen, moet je voor lekker vlees in Brussel bij slagerij Cortoos in Jette zijn. De winkel van de familie Van Den Berge is al meer dan veertig jaar een begrip in de hoofdstad. Vandaag staan dochter Cathy en zoon Stephane aan het roer. Zij leidt de winkel, hij levert in niet-coronatijden kwaliteitsvlees aan meer dan zeventig restaurants in Brussel. En hoewel de overheid reizen sterk afraadt, bracht dit gesprek ons toch even tot in alle uithoeken van de wereld.
Vijf grote warenhuizen om de hoek
Slagerij Cortoos ligt aan het Koningin Astridplein in het centrum van Jette. Een plek met veel voorbijgangers, maar ook met vlakbij een vijftal grootwarenhuizen. Daarom koos de familie Van Den Berge van in het begin voor vlees van een uitzonderlijke kwaliteit. Stephane Van Den Berge: “Eigenlijk is de regel: als je het in de supermarkt vindt, komt het bij ons niet binnen. Dat is absoluut een bewuste keuze. De verleiding voor de mensen is groot om alles in de supermarkt te kopen. Dan moeten wij niet hetzelfde beginnen aanbieden, maar juist beter, lekkerder én kwalitatiever.”
En klanten hoeven daar niet per se meer voor te betalen, zo blijkt. Slagerij Cortoos koopt haar vlees rechtstreeks bij de boer. “We willen zo weinig mogelijk tussenpersonen. Precies om de prijs te drukken, maar ook om de kwaliteit te garanderen. Het vlees dat we kopen, is perfect traceerbaar.” Een duidelijke keuze die de familie Van Den Berge geregeld tot in Nederlands-Limburg, het Baskenland en zelfs Australië brengt.
Grote vitrine met vers vlees verhoogt winkelbeleving
“We zijn nog altijd een slager, natuurlijk. Dus tonen we ons vlees.” De familiezaak is één van de weinige slagers in de buurt die nog uitpakt met vers vlees in zijn vitrine. “We hebben een koeltoog van een zestal meter vol met kwalitatieve stukken vlees. In de winkel staat ook een rijpingskast met daarin onder andere huisgerijpte Black Angus, Rubia Gallega en Wagyu.” Die grote vleestoog is onderdeel van een veel grotere winkelbeleving. “Die houden we bewust persoonlijk en warm”, meent Stephane. “Een tweetal jaar geleden is de winkel vernieuwd. We hebben het plafond verhoogd en zwart geverfd. En het hout tegen de muur maakt de inrichting nu heel warm, vinden we. Alles straalt pure ambacht uit.” Slagerij Cortoos wil ook dat mensen zich goed voelen als ze binnenkomen. Daarom stopten ze veel tijd in de juiste verlichting om een gezellige sfeer te creëren. En dat heeft haar effect niet gemist: de slagerij heeft meer klanten dan vroeger.
Stephane en Cathy kozen er ook voor om vooral hun producten te laten spreken. Er hangen weinig tot geen borden of posters met promoties in de winkel. “Wij willen het persoonlijk houden en vertellen onze promoties liever live aan onze klanten. En als we nieuwe producten hebben, laten we klanten altijd proeven. Dat is nog altijd de beste reclame.” Ook de Butcher’s Box van Imperial is absoluut welkom in slagerij Cortoos. “Als we dan zelf een woordje uitleg geven over een product, is het zelfs sympathiek om er direct een recept te kunnen bijgeven. Ja, die recepten- display gaan we veel gebruiken.”
Al 30 jaar imperial voor fijne vleeswaren
Helemaal in het begin rookte en kookte de slagerij Cortoos zelf haar charcuterie. Vandaag gaat Stephane zoals bij de stukken vlees op zoek naar kwalitatieve leve- ranciers. En dan is er maar één basisvoorwaarde: de kwaliteit moet elke dag dezelfde zijn. “Daarom werken we al meer dan dertig jaar samen met Imperial. Vooral de Marcassou Pain d’Ardenne en de Marcassou Filet d‘Ardenne zijn twee van onze absolute toppers.” Al zoekt Stephane ook voor de fijne vleeswaren naar producten die je nergens anders vindt, zoals smeerbare chorizo, gedroogd spek of lomo iberico van de beste kwaliteit. En aan het stijgende aantal klanten te zien, werkt die aanpak. Zelfs zonder coronaregels staan klanten hier normaal tot buiten aan te schuiven. Of zoals de jongste review op Google zegt: “Spijtig dat hij zo gekend is, je moet dus wel wat geduld hebben.”
Wilt u uw succesverhaal delen? Laat het weten via deli@imperial.be.