Focus-sur-le-boucher_Va-Den-Berge

Focus sur le boucher

22/02/2021

Selon les avis les plus récents, pour trouver de la bonne viande à Bruxelles, c’est à la boucherie Cortoos de Jette qu’il faut se rendre. La boutique de la famille Van Den Berge est une référence dans la capitale depuis plus de quarante ans. Aujourd’hui, la fille Cathy et le fils Stéphane sont aux commandes. Elle dirige le magasin, tandis que lui, hors période de Covid, livre de la viande de qualité à plus de septante restaurants de Bruxelles. Et même si le gouvernement déconseille fortement les voyages, cette conversation nous a menés aux quatre coins du monde.

Cinq grandes surfaces dans le quartier 

La boucherie Cortoos est située sur la Place Reine Astrid, dans le centre de Jette. Un endroit fort fréquenté, mais qui compte aussi cinq grandes surfaces à proximité. C’est pourquoi la famille Van Den Berge a d’emblée opté pour une viande d’une qualité exceptionnelle.

La boucherie Cortoos est située sur la Place Reine Astrid, dans le centre de Jette. Un endroit fort fréquenté, mais qui compte aussi cinq grandes surfaces à proximité. C’est pourquoi la famille Van Den Berge a d’emblée opté pour une viande d’une qualité exceptionnelle. Stephane Van Den Berge: « En fait, la règle est la suivante : ce qui se trouve au supermarché n’a pas sa place chez nous. Il s’agit d’un choix intentionnel. Les gens sont tentés de tout acheter au supermarché. C’est pourquoi nous ne devons pas offrir la même marchandise, mais plutôt des produits plus savoureux et de meilleure qualité. »

Sans pour autant que les clients doivent forcément payer plus cher. La boucherie Cortoos achète sa viande directement chez le producteur. « Nous voulons avoir le moins d’intermédiaires possible. Précisément pour maintenir les prix bas, mais aussi pour garantir la qualité. La viande que nous achetons est parfaitement traçable. » Un choix évident qui amène régulièrement la famille Van Den Berge à se déplacer dans le Limbourg néerlandais, au Pays basque et même en Australie.

""

Grote vitrine met vers vlees verhoogt winkelbeleving

“We zijn nog altijd een slager, natuurlijk. Dus tonen we ons vlees.” De familiezaak is één van de weinige slagers in de buurt die nog uitpakt met vers vlees in zijn vitrine. “We hebben een koeltoog van een zestal meter vol met kwalitatieve stukken vlees. In de winkel staat ook een rijpingskast met daarin onder andere huisgerijpte Black Angus, Rubia Gallega en Wagyu.” Die grote vleestoog is onderdeel van een veel grotere winkelbeleving. “Die houden we bewust persoonlijk en warm”, meent Stephane. “Een tweetal jaar geleden is de winkel vernieuwd. We hebben het plafond verhoogd en zwart geverfd. En het hout tegen de muur maakt de inrichting nu heel warm, vinden we. Alles straalt pure ambacht uit.” Slagerij Cortoos wil ook dat mensen zich goed voelen als ze binnenkomen. Daarom stopten ze veel tijd in de juiste verlichting om een gezellige sfeer te creëren. En dat heeft haar effect niet gemist: de slagerij heeft meer klanten dan vroeger.

Stephane en Cathy kozen er ook voor om vooral hun producten te laten spreken. Er hangen weinig tot geen borden of posters met promoties in de winkel. “Wij willen het persoonlijk houden en vertellen onze promoties liever live aan onze klanten. En als we nieuwe producten hebben, laten we klanten altijd proeven. Dat is nog altijd de beste reclame.” Ook de Butcher’s Box van Imperial is absoluut welkom in slagerij Cortoos. “Als we dan zelf een woordje uitleg geven over een product, is het zelfs sympathiek om er direct een recept te kunnen bijgeven. Ja, die recepten- display gaan we veel gebruiken.

 ""

Al 30 jaar imperial voor fijne vleeswaren

Helemaal in het begin rookte en kookte de slagerij Cortoos zelf haar charcuterie. Vandaag gaat Stephane zoals bij de stukken vlees op zoek naar kwalitatieve leve- ranciers. En dan is er maar één basisvoorwaarde: de kwaliteit moet elke dag dezelfde zijn. “Daarom werken we al meer dan dertig jaar samen met Imperial. Vooral de Marcassou Pain d’Ardenne en de Marcassou Filet d‘Ardenne zijn twee van onze absolute toppers.” Al zoekt Stephane ook voor de fijne vleeswaren naar producten die je nergens anders vindt, zoals smeerbare chorizo, gedroogd spek of lomo iberico van de beste kwaliteit. En aan het stijgende aantal klanten te zien, werkt die aanpak. Zelfs zonder coronaregels staan klanten hier normaal tot buiten aan te schuiven. Of zoals de jongste review op Google zegt: “Spijtig dat hij zo gekend is, je moet dus wel wat geduld hebben.”

Wilt u uw succesverhaal delen? Laat het weten via deli@imperial.be.

Share this article

Ontdek ons assortiment en laat je inspireren.
Découvrez notre gamme
et inspirez-vous
Télécharger le catalogue